Tuesday, March 29, 2005

EARTHQUAKE vs. PTPTN


assalamualaikum,

alhamdulillah, segala puji bagiNya yg masih memberikan nikmatNya pada aku... semoga allah merahmati apa yg aku lakukan...

memandangkan ramai yg buat post mengenai gegaran yg berlaku semalam, aku rasa tak perlu rasanya utk aku tulis mengenai gegaran tersebut... banyak sebab kenapa aku tak nak buat post tu...

yg pertama, aku tak rasa gegaran tu... kenapa? sebab aku masa tu tengah tido... tak sedar / rasa gegaran tu... kalau aku buat jugak post mengenai gegaran tu, maknanya aku tipu je la nanti... so, better tak payah la aku nak tulis pasal gegaran ni ye?

tadi macam biasa, aku keluar rumah dalam pukul 7pg, utk ke ofis... sampai je dekat tol besraya, kereta banyak... aku ingat case biasa, sebab org nak bayar tol... rupa² jammed sampai la ke fly-over nak ke seri kembangan... aku queue dekat tol tu dalam pukul 7.30pg, bayar tol dalam kul 7.45pg, dan keluar dari kawasan tol tu (10-20 meter ke depan) dalam pukul 8pg!!! tuh belum lagi campur kereta merangkak² (ini bukan setakat merangkak, tapi mengesot aku rasa)... sampai kat simpang seri kembangan tu dalam kul 8.20pg... memang confirm sampai lambat...

hari ni, aku tukar unit sekejap... aku buat credit management... ramai student yg kena barred sebab ada oustanding fees... memang macam² perangai student nih... ada student ni, dia ada oustanding dalam rm20,000 lebih... aku tanya dia, dapat tak ptptn punya payment... dia kata dapat... lepas tu aku cakap la yg dia kena la bayar guna duit tu... since dia dapat payment dah 2 kali (starting may 2004, ptptn disbursed duit ptptn directly to students account)... ada la dalam rm16,000 dia dapat... yg bestnya, dia kata dia taknak bayar... aku pun cakap la kat minah tu, at least tunjuk la sikit commitment yg dia akan bayar nanti... pastu dia pun cakap, yg dia boleh bayar rm2,000 je... aku pun apa lagi, hangin la! dapat rm16,000, nak bayar rm2,000 je? gila ke apa budak ni... lepas satu sessi dialog yg pastinya dimenangi oleh aku, budak tu pun keluar dari office dalam keadaan yg sedih, sebab aku tak unbar dia... heheheh...

ada lagi sorang ni, 2 org sebenarnya... pun perempuan... dia ni lagi best... ada outstanding (aku lupa la plak berapa outstanding dia), payment pun dah dapat... tapi dia kata dia dapat sekali je... pastu aku pun tanya lagi dalam keadaan yg lain (aku belit la sikit ayat aku tu)... terkantoi yg dia dah dapat payment 2 kali... pastu aku pun tanya, kenapa taknak bayar... dia kata dia dah bayar, guna duit yg dia dapat utk 2nd payment tu... korek punya korek, dia dah pakai sebenarnya duit utk 1st payment tu, nak buat fyp katanya... aku pun tak tau la betul ke tak, sebab aku pun dulu buat jugak fyp, tapi takde la sampai rm8,000... sekali lagi, aku menang... heheheh... 2 2 minah tu keluar dgn kekecewaan...

okie, utk lelaki pulak... ada sorang student nih, dia ada oustanding dalam rm3,000 lebih... dari apa yg aku tengok, ini outstanding dia masa dia alpha... dia dapat payment ptptn dalam rm8,000 utk 2nd payment ni, tapi dia taknak bayar... dia nak appeal utk buat installment... setelah mendengar khutbah dari aku, akhirnya sekali lagi aku menang... dia pun bayar la duit rm3,000 tu utk aku unbar...

ini contoh² student yg memang tak boleh nak dicontohi... itu belum lagi student yg guna duit ptptn buat fixed deposit (nak bayar tuition fees bila dah matured... bla la wei!!!), guna duit ptptn nak bayar downpayment rumah la (gila apa, aku pun tak beli rumah lagi), guna duit nak tolong kakak bayar credit card la, bagi kat kakak sebab kakak baru bercerai la, dll... kengkadang, aku tergelak jugak sebenarnya bila dgr cerita² ni...

alasan yg paling best, ada student tak tau yg duit yg di banked-in ke account dia sebanyak rm8,000 masa 1st trimester dulu, adalah dari ptptn utk buat bayar fees... so, dia pun dah enjoy dgn duit tu... isk isk isk... ada jugak manusia camni...

esok rasanya kena tukar unit lagi kot... mungkin ada lagi cerita sensasi... nanti la aku tulis lagi...

wallahu a'lam... alfatihah buat mangsa² gempabumi semalam...

No comments: