Monday, March 21, 2005

DOT DOT DOT


::"Don't lose your cool"::

assalamualaikum,

kita sebagai manusia, memang tak boleh terlepas dari melakukan kesalahan... sebagai umat islam, kita seharusnya berazam utk mengurangkan kesalahan yg kita lakukan... tak kira terhadap Pencipta kita, ataupun hambaNya yg lain...

aku juga pernah melakukan kesalahan, dan aku mengaku terhadap kesalahan yg aku lakukan... aku memang meminta kemaafan dari org yg terlibat...

cuma, aku tidak pasti samada penerimaannya terhadap kemaafan aku adalah tulus dari hatinya... aku harap aku tidak salah anggap terhadap org lain... cuma apa yg aku lihat, dia (mungkin mereka) tidak dapat bersikap seperti biasa dgn aku... semacam ada 'jurang' yg aku tak pasti samada wujud atau tidak... setiap kata² aku semacam ada 'bangkangan' darinya (mungkin mereka)... setiap perbuatan aku semacam ada yg tidak kena di matanya (mungkin mereka)... mungkin sebagai manusia biasa, aku juga tersentuh, dan tersentak... entahlah... tapi dari pihak aku, aku seboleh² cuba utk berbaik dgnnya (mungkin mereka)... mereka² yg tidak sukakan aku, yg tidak favour dgn aku...

isk, terjiwang pulak... dah dah... heheheh...

last weekend, memang penuh schedule aku... dgn walimahnya, dgn hal² lainnya... semalam, aku diserang sakit kepala lepas je aku balik dari walimah kawan aku kat serendah... terus tak jadi gi bangi (ada hal sikit heheh)... harapnya itu adalah kaffarah bagi dosa² yg telah aku lakukan... lepas solat zuhur, aku baring @ tido sat, sampai la ke petang... bangun dari tido petang tu, rasa dah okie sikit kepala... alhamdulillah... allah masih memberi nikmat kesihatan kepada aku, setelah dia tarik sikit jek nikmat itu dari aku...

hari ni, kerja aku dalam keadaan yg tersusun... aku revise balik outstanding items yg auditor bagi kat kitorang... ada beberapa items yg dah updated... dan ada juga beberapa items yg masih belum diupdate lagi sampai la sekarang...

banyak juga perkara² yg aku tak selesa, berlaku kat ofis... tapi alhamdulillah, tak berlarutan... biasalah, manusia mana pernah puas... ada je benda yg tak kena... kita sebab manusia yg boleh berfikir, mestilah berfikir yg mana baik, atau buruk, yg mana boleh, yg mana tak boleh dsb, utk kita ambil iktibar dan tauladan dari sebarang kejadian...

bila aku view blog² org lain, kengkadang aku tersenyum pun ada, sedih pun ada... senyum bila membaca posting diorang yg happy, dan tumpang simpati sebab kemalangan yg menimpa mereka... sesungguhnya, setiap yg berlaku tu ada hikmahnya... kita yg kena pandai utk mencari apa hikmah yg allah nak tunjukkan pada kita...

selagi boleh, "don't lose your cool"... selagi boleh bersabar, kita sabar... ada banyak kebaikannya kalau kita sabar... banyak perkara yg boleh diselamatkan, kalau kita bersabar... tapi as a superior, sometimes we have to "lose our cool" so that it can be as a 'driven factor' for our staffs to work harder than before...

gulp... tetiba speechless... nanti la sambung...

wallahu a'lam...

No comments: