Tuesday, March 30, 2004

YOUR HOME IS IN MY HEART

assalamualaikum...

fuh, lamanya aku tak tulis dkt sini... bukannya apa, sibuk dgn menyelesaikan masalah-masalah yg dihadapi... masalah kerja, masalah personal dll... cuma apa yg aku sedar ialah, Dia sayangkan aku... Dia memberi ujian dekat aku, atas apa yg aku mampu... persoalannya, sejauh manakah kemampuan aku untuk menghadapi ujian yg Dia berikan?

sebagai manusia, kita tidak lepas dari melakukan kesalahan... tapi bagi aku, sampai bila kita nak menggunakan alasan tu utk 'membuat kesalahan'? kenapa kita tidak berazam utk 'menjadi perfect' (if i can say it)? setiap yg berlaku ada 'ceritanya'... kita yg jadi pelakon; hero ke, heroin ke, pak pacak ke, kita je... jalan cerita dia: seperti yg kita lakukan seharian... ending dia: bila kita mati... part sedih / part happy: tengok pada kita, kalau kita sedih, atau kalau kita happy...

beberapa hari yg berlaku sebelum ni banyak mengajar aku, sejak dari pilihanraya lagi... semuanya mengajar aku erti kehidupan, kehidupan yg sebenarnya... benda tu menyedarkan aku akan perjuangan yg sebenarnya tak pernah habis, dan seharusnya perjuangan itu dilakukan dengan berterusan, istiqamah, bukannya bermusim, bukannya bila kita nak buat, kita buat, n bila kita taknak buat, kita takyah buat...

dalam kehidupan kita, paling penting adalah pembelajaran, tarbiyyah... kalau kita power sekalipun, hebat peringkat gaban, berucap berapi-api, tapi bila masuk bab tarbiyyah, kita kantoi, apa gunanya? semuanya relate dgn aku... aku akui, memang tarbiyyah pada diri aku terlampau kurang, ntah-ntah tak sistematik kot... nak cari? memang nak, nak sangat... habis tu, naper tak cari? ntah, malas kot... banyak kerja la, sibuk la, itu la, ini la... so, dah tau kan, so bila kita dah tau, kita pun mesti tau cara utk atasinya, kan? macam mana nak atasi? ok, cuba tengok balik, kekurangan yg ada, cuba kita cek balik kekuatan yg ada pada kita... boleh tak tampung? tak boleh kot... ok, kalau tak boleh, macam mana nak buat? ntah la, confuse!!!

kenapa taknak guna 'kekuatan' yg ada sebagai satu cara utk memperbaiki kelemahan? hmm, menarik jugak tu... tapi camne? camne tu kena la kita fikir sendiri... setiap org ada cara sendiri... bukan tak boleh kita gunakan cara org lain, yg mungkin tak sesuai dgn diri kita, dgn suasana kita, dgn keadaan kita... tapi, cuba kita fikirkan satu cara yg terbaik, kalau tak dapat beberapa cara yg kita boleh take into consideration... boleh tak? hmmm, boleh kot...

apa la aku mengarut nih... cuma yg pastinya di sini, setiap masalah itu, ada jalan penyelesaiannya... Allah dah sediakan jalan pada kita, cuma bergantung kita utk pilih jalan yg terbaik, yg pastinya boleh menguntungkan kita dan semua pihak... macam mana nak pilih? banyak cara yg Allah sediakan, istikharah, solat hajat, berdoa dll... tengok, semuanya berbalik pada diri kita, kan? (*_")

semoga allah memberikan petunjuk dan jalan keluar pada kita yg sentiasa memerlukannya... amin...

cya l8er, (*.*)/

No comments: