Tuesday, August 10, 2004

JAMES BOND 007

assalamualaikum,

second day of the week, not so much of work... i've to prepare a report for my boss, investigation of conflicted amount in cheque and the total amount in cheque printing report... as usual, the problem was not caused by the system, but human error... lack of control in the operation... i've prepared full 2 pages report, and explained to my boss before i went for time-off, to take my cousin at puduraya...

my boss asked me, "u ada hutang i lagi ka?"... my outstanding work... nak kata hutang, i've lots of works which not submitted to her yet... fixed asset register's review, chart of accounts' review, billing review, bla bla bla... which one should i cater first?

found something in my mailbox, about riya'... want to share it here...

------
Rasulullah saw pernah bercerita tentang orang-orang yang rajin 'beramal soleh' namun bernasib malang di hari Akhir. Iaitu, ada orang yang mati di medan peperangan sehingga sebahagian orang menyebutnya pasti termasuk dalam daftar yang mati syahid. Tetapi ketika berhadapan dengan Allah SWT di hari kiamat, dia ditanya, "Apa yang kaulakukan dengan kenikmatan yang Aku berikan?" Dia menjawab, "Aku berperang dijalan-Mu, ya Allah, hingga aku mati terbunuh. Itu kulakukankerana-Mu, ya Allah."

Allah menyatakan, "Engkau berdusta! Sesungguhnya, engkau berperang sampai mati hanya kerana ingin disebut pemberani. Dan pujian itu sudah kau perolehi di dunia!" Lalu orang itu diseret dan dilemparkan ke dalam neraka.

Yang kedua, orang yang menuntut ilmu sampai boleh mengajarkannya semula dan membaca Al-Quran. Ketika ditanya oleh Allah dengan pertanyaan yang sama, dia menjawab, "Aku menuntut ilmu dan aku mengajarkannya lagi dan aku juga membaca Al-Quran, itu semua kulakukan kerana-Mu, ya Allah!".

Allah mengatakan, "Engkau dusta! Sesungguhnya,engkau belajar dan mengajar serta membaca Al-Quran semata-mata kerana ingin disebut orang yang pandai (alim) dan itu sudah kau perolehi di dunia!"Lalu orang itu diseret dan dilemparkan ke dalam neraka.

Yang ketiga, orang yang diberi kurnia hartaoleh Allah SWT. Ketika ditanya dia mengatakan, "Tidak ada satu jalan kebaikan, melainkan aku dermakan hartaku untuknya hingga hartaku habis. Itu semua kulakukan kerana-Mu, ya Allah!".

Allah mengatakan, "Engkau dusta! Sesungguhnya, engkau berinfaq hingga hartamu habis semata-mata kerana ingin disebut dermawan. Dan itu sudah kau perolehi di dunia." Maka, orang itu pun diseret dan dilemparkan ke dalam neraka.

Itulah gambaran yang disampaikan oleh Rasulullah saw kepada kita tentang orang-orang yang beribadah disertai dengan perasaan riya'.
-------

semoga kita tidak tergolong dalam golongan yg 3 di atas...

wallahu a'lam, cya l8er... (*.*)/

p/s: got a good news couple of days before... semoga allah merahmati aku dan semoga perancangan aku selari dengan perancanganNya...

No comments: