Thursday, August 12, 2004

AL-FATIHAH

assalamualaikum,

hari ni, 12th august 2004, genap 5 tahun allahyarham idi sohail khairuddin, ex-RMC '95-'98 E company, JUO, meninggal dunia... arwah idi accident berhampiran dgn UM... terdetik aku masa dekat sekolah dulu...

arwah seorang yg happy go lucky, memang selalu ceria, suka buat lawak, dsb... study pun gempak, active jugak sport... satu rugby team dgn aku, dia main winger... olahraga pun dia join jugak... pun sama² gi tournament MSSKL dekat stadium merdeka masa sekolah dulu... one of our rank holders in my company, E company... masa form 5, dia class 5A, ambik pure science...

banyak jugak kenangan aku dgn arwah... sejak dari form 2, he was one of my friends, yg aku jadikan 'panduan' utk hidup... banyak benda yg aku belajar dari dia nih... yg ada darinya still aku ingat sampai sekarang, kalau aku ingin berbuat sesuatu...

setiap benda yg hidup, pasti merasai mati... aku, korang, dia, mereka, maklong, pak din, meor hashim, siti nurhaliza, britney spears, pak lah (sekadar beberapa nama), pasti mati... tapi, adakah kita tahu bila kita mati? macam mana kita mati? dekat mana kita mati? wallahu a'lam, mungkin ajal aku hanya sampai titik terakhir blog ini ditulis, who knows?

setiap hari pasti akan ada org yg akan meninggalkan kita... mcm mana kita mengambil iktibar daripada kematian² yg berlaku? adakah kita cuma berkata, "tu la, sape suruh bawak laju lagi, kan dah mati...", atau kita akan berkata, "kesian family dia. anak² dia siapa la nanti nak bagi makan...", ataupun kita akan berkata, "hari ini hari dia, ntah² sat lagi ke, esok lusa ke, time kita pulak..."... fikir²kanlah... jawapannya ada dalam diri masing²...

ya Allah, sesungguhnya aku tak layak langsung masuk syurgaMu, tapi aku pun tak sanggup nak menghadapi api nerakaMu...
ya Allah, Kau terimalah taubat dan pengampunanku... Kau ampunkan dosa²ku yg menggunung ini... benarlah, sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa² hambaMu...

alfatihah...

No comments: