Tuesday, June 22, 2004

JADIKAN IA PIMPINAN, CAHAYA, PETUNJUK DAN RAHMAT...

assalamualaikum,

hampir 2 minggu tak update blog ni... quite (very) busy with my work... until today, i dont think that i can stabilize myself in my working environment yet... the biggest problem i've to face is, to satisfy people... bak kata pakcik astro, "macam macam ada"... itulah jugak 'jenis' org yg aku kena hadapi... ada yg jenis tak fikir effect utk long term la, ada yg jenis menyalahkan org lain la, ada yg jenis taknak ambil kisah la... so, how can i satisfy them?

dalam hidup ini, bagi aku, kita harus tahu utk memikirkan baik dan buruknya sesuatu perkara... kalau kita beli aiskrim, kita kena pikir kebaikan bila kita makan aiskrim, misalnya, dapat sejukkan badan, dapat lepaskan gian sebab masa sekolah dulu tak sempat nak makan aiskrim, dll... kita pun kena pikir keburukan bila kita makan aiskrim, misalnya, kalau makan selalu nanti boleh demam, duit banyak habis kat mamak jual aiskrim, dll... lepas tu, kita kena jugak pikir effect akan datang, misalnya, kalau makan selalu aiskrim lepas tu sakit, duit habis dekat doktor pulak, dll... yg jadi persoalannya, boleh ke kita fikir macam ni, utk kerja² yg kita dah, sedang dan akan lakukan?

minggu lepas, i spent lots of my time to think... thought of enhancing the fixed asset module, prepared puan's presentation, approved student invoices, etc... kalau benda² ni boleh disettlekan cepat, aku tak kisah la sangat... tapi takpe la... yg penting, aku happy dgn kerja yg aku buat.. i learn a lot from them... yg paling best (tapi 'letih' kepala) is i can know all processes... aku kena tau AR, AP, GL, OCBC, ICU, budget, FA, STMS, BU, dll... ntah la, aku rasa org lain tak dapat nak gambarkan, betapa penatnya otak aku nak process benda² ni...

aku bukan nak mengeluh, tapi aku cuma mengharapkan supaya 'mereka' faham situasi aku... aku bukan kena cater masalah dia sahaja, tapi banyak lagi benda yg aku kena tengok...

ya allah, ampunkanlah hambaMu ini... kuatkanlah semangatku... teguhkanlah hatiku pada jalanMu... aku memohon padaMu ya allah, tunjukkanlah jalan penyelesaian padaku... dan tetapkanlah hatiku pada agamaMu dan ketaatan padaMu...

wallahu a'lam, cya l8er (*.*)/

No comments: