Tuesday, September 07, 2004

AS-SAFF 2 & 3

assalamualaikum,

alhamdulillah, it has been a week since my last posts on 30th august... lots of things occured, and most of them could be considered as steps for me to be more matured and appreciated the value of friendships...

last weekend, i went to cameron highlands with my officemates... ada some sort like 'family day'... just to free our mind from work problems... as for me, free from personal problem (problem's', huh?)... bukan ada problem pun, cuma tak tenteram sikit jiwa nih... maklumlah, hati kita mudah berbolak balik, dan semoga allah mententeramkan jiwa dan hati kita padaNya...

that was my first time holiday at cameron highlands, and i found that there are lots of beautiful places to go... walaupun kitorang tak pusing habis, tapi tempat yg kitorang pergi tu pun tak kurang bestnya... tapi sekarang dah tak sejuk sangat, sebab banyak hutan kat situ dah diteroka, utk buat hotel, jalan dsb...

insya allah, aku akan ke sana lagi nanti...

kerja? banyak sangat kerja yg kena aku buat... sampai aku pun dah tak tau, aku nih kena handle unit apa... kerja financial management pun aku kena buat... kata boss aku, kita kena jadi staff yg multiskills, yg boleh buat semua benda... pendek kata, kalau superheroes tu, gabungan superman, batman, spiderman, plasticman, dll... boleh ke aku buat? ntah la... yg pastinya, aku just buat apa yg aku termampu nak buat... lebih pada tu, aku buat perlahan²...

rasulullah (p.u.h.) pernah bersabda, katanya "lihat pada apa yg diperkatakan, dan jgn lihat pada siapa yg bercakap"... memang mudah utk kita bercakap, berbicara tentang kebaikan, dsb... kadangkala tak perlu kita melihat peribadi atau sahsiah org itu, tapi mengambil kata² yg baik daripadanya utk kita jadikan panduan... tapi kita kena ingat, allah s.w.t. pernah berfirman, maksudnya "Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya." macam mana kita nak relatekan hadis tersebut dgn ayat quran yg disebutkan tadi?

semoga allah meredhai segala apa yg kita katakan, lakukan, fikirkan, rancangkan dan tunjukkan... dan semoga allah mengampuni segala dosa² kita yg telah, sedang dan akan kita lakukan...

wallahu a'lam...

No comments: