Wednesday, September 12, 2007

RAMADHAN DATANG LAGI...


assalamualaikum,

di kesempatan ini, kami (huhu... dah banyak tahun pakai 'aku') nak ucapkan selamat berpuasa dan menghayati bulan ramadhan kpd semua umat islam yg berpuasa mahupun yg tak berpuasa... semoga kita mendapat apa yg kita cari di bulan yg penuh keberkatan dan bermakna utk kita ini...

dan tak lupa jugak, setiap kali bulan ramadhan, aku akan pasang lagu yg korang tgh dgr nih... tak tau nape, aku cukup suka lagu ni, n lirik dia sekali... mari kita sama² hayati lah ye...

=======
muhasabah ramadhan - UNIC

hari raya hari kemenangan
hari kesyukuran dilimpahi kemuliaan
di lipatan seni mehnah illahi
ada maksud murni yg lebih hakiki

pada nafsu yg dilenturkan lapar dahaga
pada fikiran di sinar wahyu dan sabda
pada hati bersih di soat tarawih
apakah semuanya telah dimiliki

puasa mengajar erti kepayahan
menghadap ujian berlandaskan iman
puasa perisai yg sangat maknawi
penyingkap hijab antara hamba dgn illahi

puasa sempurna menahan rohani dan rasa
puasa sederhana menahan indera dan juga anggota
puasa biasa hanya melawan lapar dan dahaga

lalu di manakah puasa kita
adakah masih di tahap lama

lalu muhasabah di hujung ramadhan
sudahkah terbangun jiwa teguh dan kukuh
atau kolam jiwa masih tercemar keruh
oleh sembilu dosa dan duri angkara

ketika bertahmid, bertakbir, bertasbih
terasa kita hamba illahi
yg hanya mampu mengukir tadbir
sedangkan padaNya segala takdir

allahu akbar, allahu walillahil hamd
=======

kepada semua, mari kita sama sama check, macammanakah puasa kita yg kita nak? adakah kita akan mencapai tahap puasa yg sempurna? atau puasa yg sederhana? atau puasa yg biasa? hanya allah dan rasulNya yg tahu di manakah puasa kita, selain kita sendiri yg tahu apa yg kita nak...

semoga allah merahmati kita semua, dan semoga ramadhan ini membawa banyak keberkatan pada diri aku, keluarga aku, dan mereka yg aku sayangi dunia dan akhirat...

No comments: