Thursday, November 11, 2004

SALAM EID MUBARAK

assalamualaikum,

dikesempatan ini, aku nak ucapkan selamat hari raya 'idul fitr, maaf zahir dan batin kepada semua... ramadhan hampir meninggalkan kita, di manakah kita?

bagi aku, ramadhan kali ini merupakan satu bulan yg banyak 'kisah sedih' berlaku pada aku... ntah la, semoga ini merupakan satu ujian ataupun balasan ke atas dosa dosa yg aku lakukan... aku betul² mengharapkan maghfirahMu... aku tetap redha atas apa yg berlaku pada aku, yg nyatanya mempunyai hikmah dan sebab yg perlu aku find out... berilah kekuatan pada hambaMu ini ya allah...

kepada semua, mari kita sama sama check, di manakah puasa kita? adakah kita sudah mencapai tahap puasa yg sempurna? atau puasa yg sederhana? atau puasa yg biasa? hanya allah dan rasulNya yg tahu di manakah puasa kita, selain kita sendiri yg tahu apa yg kita lakukan selama ini...

semoga allah merahmati kita semua, dan semoga ramadhan ini membawa banyak keberkatan pada diri aku, keluarga aku, dan mereka yg aku sayangi dunia dan akhirat...

------
muhasabah ramadhan - UNIC

hari raya hari kemenangan
hari kesyukuran dilimpahi kemuliaan
di lipatan seni mehnah illahi
ada maksud murni yg lebih hakiki

pada nafsu yg dilenturkan lapar dahaga
pada fikiran di sinar wahyu dan sabda
pada hati bersih di soat tarawih
apakah semuanya telah dimiliki

puasa mengajar erti kepayahan
menghadap ujian berlandaskan iman
puasa perisai yg sangat maknawi
penyingkap hijab antara hamba dgn illahi

puasa sempurna menahan rohani dan rasa
puasa sederhana menahan indera dan juga anggota
puasa biasa hanya melawan lapar dan dahaga

lalu di manakah puasa kita
adakah masih di tahap lama

lalu muhasabah di hujung ramadhan
sudahkah terbangun jiwa teguh dan kukuh
atau kolam jiwa masih tercemar keruh
oleh sembilu dosa dan duri angkara

ketika bertahmid, bertakbir, bertasbih
terasa kita hamba illahi
yg hanya mampu mengukir tadbir
sedangkan padaNya segala takdir

allahu akbar, allahu walillahil hamd
-------

wallahu a'lam...

1 comment:

Anonymous said...

Hello. And Bye.