Friday, February 04, 2005

KIA RIO EPISODE 2

assalamualaikum,

alhamdulillah, syukur ke hadratNya... aku masih dapat menghirup udara pinjamanNya... semoga allah mengampunan dosa² ku...

quite busy this week... auditor still masih ada for 2nd week... aku ingat dorang nak blah this week, tapi dorang kata dorang akan blah hari selasa 08-02-2005... argghh!!! rosak plan aku nak cuti senin dgn selasa tuh... aku nih bukannya selalu cuti, tapi bila nak cuti, ada je aral yg datang...

by the way, hari nih ialah hari kedua contract aku disambung... bukan renew, tapi extend... bezanya? kalau renew, mungkin ada revision pada salary aku... tapi kalau extension, gaji still the same... so kesimpulannya? gaji tak naik... :(( sedey... tapi mungkin aku tak terasa sekarang, tapi bila dah kawin nanti, dan aku still kat mmu nih, dan aku tak diserap ke permanent + confirm lagi, cane? argghhhh... tammo fikir sekarang...

cakap pasal contract nih, semalam kak fizah call aku, tanya pasal contract nih... dia explain la sikit pasal renewal contract / extension contract... rupa²nya, dia nak offer aku buat personal loan, dgn bank rakyat... macam menarik... pasal apa? loan tuh kita boleh buat utk melabur... bayar monthly tak lebih rm100... macam menarik... aku bukannya apa, tapi aku sendiri tak tau camne la nanti lagi 5 - 10 tahun dari sekarang... taraf ekonomi malaysia tu satu hal lah, tapi taraf ekonomi aku? ok... kata la kalau lagi 5 tahun, anak dah 2 (heheheh), pastu dgn barang pun makin mahal, tol makin naik... tuh belum campur duit minyak lagi tuh... isk isk isk... kalau congak pastuh kira on paper, memang tak lepas aku...

teringat aku masa memula beli kereta kia rio aku tuh... masa tuh, gang sarkon pergi la lunch kat anjung kat precint berapa ntah kat putrajaya tuh... masa tuh, alamanda belum ada lagi, so dealer Kia punya kedai kat situ... belek punya belek punya belek, aku terberkenan kat spectra... sama tuh jenuh en samsul ayat aku... 'takyah la beli wira nih, kalau ko nak beli pun, ko beli iswara' 'kereta wira nih, ko pakai sebulan dah tercabut sana sini' dll... bukan nak condemn, tp ada juga beberapa kawan aku dah experienced... so, based on beberapa maklumat yg dah aku dapat, terpaksalah kereta malaysia nih diletakkan dalam kategori 'last choice' kat pilihan aku...

ok sambung balik... pastuh, abis je makan, aku pun terus dihasut dan dihasut... petang tu masa balik dari ofis (aku ikut en samsul), aku call la dealer Kia tu 'saya nak book spectra' 'oh, spectra ada stock, boleh dapat dalam seminggu' 'gaji ridzuan berapa?' 'rmXXXX.XX' 'oh ok tu, esok faxkan no ic dgn slip gaji ye?' 'berapa lama dia process ye?' 'biasanya, kalau fresh mcm ridzuan ni, dalam sehari loan boleh approve, lepastu kami ambil lebih kurang 5 hari utk settlekan sampai ke jpj. so dalam seminggu, ridzuan boleh la ambil kereta'

fuh, impian hampir jadi kenyataan... esoknya aku pun fax benda yg dia nak tu... esoknya dia call, 'ridzuan, loan dah diapprove, esok boleh datang sini utk sign agreement ye?' esoknya lagi, aku pun pergi la ke sana... lepastu, aku pun belek la balik bakal bini aku tuh... sekali tengok ada makwe lain kat sebelah, alamak... ok gak 'budak' tu... 'bang, yg nih kalau bayar bulan berapa ye?' 'rmxxx.xx' erk, murah sikit... rega total pun murah gak... alamak... boot pun besar, senang nak bawak barang banyak nanti heheheh...

last last, 'bang, saya nak tukar rio boleh tak' 'boleh tu boleh, tapi saya kena cancelkan form nih buat form baru' 'ok lah'... lepas abis je process + tunggu seminggu, akhirnya aku pun dapat kereta yg aku beli tuh...

so masuk hari nih, aku dah pakai lebih kurang 7 bulan dah... setakat nih performance ok, alhamdulillah tak langgar kereta org lagi, pernah kena langgar tapi calar jek, pastu ari ahad ari tu aku terlanggar divider sebab tgk kereta org yg dah dimake-up... tapi tak calar langsung, cuma allignment je lari... kena saman sekali sebab speeding, heheheh... speeding time lain tu, alhamdulillah tak pernah kena lagi... apa lagi? service dah tiga kali, 2 kat kia service, sekali kat workshop biasa... tayar buat crossing sekali, balancing, camber sumer... wiper still ok, engine still ok, kl-melaka-kl rm35 hingga rm40 duit minyak... apa lagi? sparepart? tak pasti lagi berapa ringgit, tapi aku tahu memang mahal... alamak, duit lagi...

ala, lari tajuk la pulak... tapi yg pastinya, bila aku kira on paper, memang budget bulanan aku lari... tak cukup utk sara diri + saving semua... tapi bila aku tak beli kereta dulu, gaji aku pun abis jugak, sekarang nih, kalau gaji aku abis, at least aku nampak ke mana gaji aku pergi... so tak lah regret sangat... cuma aku kena cut sikit belanja bulanan aku... takpe, takde masalah itu semua...

ngantuk la plak, esok keje... semoga allah menetapkan hati aku pada deenNya dan taat padaNya...

wallahu a'lam...

No comments: